دما یا temperature چیست ؟

دما یا temperature چیست ؟

دما یا temperature چیست ؟

دما یا temperature یک کمیت نسبی است که به میانگین انرژی جنبشی ذرات سازنده یک‌جسم ( مولکول) گفته می‌شود. این کمیت می‌تواند به صورت جریان گرما از جسمی با دمای بالاتر به جسمی با دمای پایین‌تر انتقال یابد.

تعریف دقیق دما یا temperature

اگر دو جسم دارای دمای متفاوت باشند، گرما از جسم با دمای بیشتر به جسم با دمای کمتر منتقل می‌شود. این روند تا جایی ادامه دارد که دمای دو جسم به تعادل برسد. ممکن است در جابه‌جایی‌گرمایی، جسم دارای دمای بیشتر، مجموع انرژی گرمایی کمتری داشته باشد. اما باز هم گرما از دست بدهد و جسم دارای دمای کمتر مجموع انرژی گرمایی بیشتری داشته باشد، اما باز هم گرما دریافت کند.

دما یا temperature

دما یا temperature یک ویژگی ماده است که وابسته به انرژی گرمایی آن است. هر چه انرژی گرمایی ماده‌ای افزایش یابد، دمای آن‌نیز افزایش پیدا می‌کند. دما به عنوان میزان گرم بودن یک ماده تعریف می‌شود. به بیان دیگر، میان دو ماده با دمای متفاوت، ماده‌ای که گرمای بیشتری داشته‌باشد، دمای آن نیز بالاتر است.برای اندازه‌گیری دمای مواد، یکاهای مختلفی تعریف می‌شوند.

واحد اندازه گیری دما

یکاهای گوناگونی برای دما تعریف شده‌اند. در دستگاه بین‌المللی از یکای کلوین استفادهمی‌شود. ولی یکاهای دیگری مانند سلسیوس و فارنهایت رانکین نیز برای دما به کار می‌روند.

دستگاه اندازه گیری دما یا temperature چیست؟

اندازه‌گیری دما با استفاده از دماسنج انجام می‌شود. انواع مختلف دماسنج وجود دارند که از روش‌های گوناگون برای اندازه‌گیری دما استفاده می‌کنند. اندازه‌گیری دما در دماسنج جیوه‌ای با بهره‌گیری از ویژگی انبساط گرمایی جیوه انجام می‌شود. تغییر دمای یک جسم یا یک محیط مادی با فرایند تبدیل انرژی انجام می‌شود. برای نمونه، اتلاف انرژی مکانیکی در اثر اصطکاک منجر به افزایش دما می‌شود. از سوی دیگر، سرد کردن گازها با انبساط گاز (که انرژی گرمایی به کار تبدیل می‌شود) انجام می‌شود.

شرکت صنعتی رادیاتور قرنیزی آسا

شرکت ایده طراحان گرمایش قرنیزی آسایش با برند آسا اولین تولید کننده رادیاتور قرنیزی اورجینال با طرح اختصاصی و اتصالات منحصر به فرد با تکنولوژی بروز دنیا میباشد که با تفکر و همفکری متخصصان و نخبگان ایران عزیزمان موفق به طراحی این سیستم نموده است .

ما اعتقاد داریم هیچ چیز به اندازه دانش و تجربه نمی تواند به انسان در راه افزایش کیفیت محصولات کمک کند.شرکت آسا با رویکردی دانش‌بنیان و با هدف تولید رادیاتورهای قرنیزی و … در بازارهای جهانی پا به عرصه رقابت گذاشته است.

در کانال تلگرام آساوارم عضو شوید

امتیاز شما post
  1. عالی و مفید ممنون از مقالات خوب و عالی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را وارد کنید

شما می توانید از برچسب ها و ویژگی های <abbr title = "HyperText Markup Language "> HTML </ abbr> استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

طراحی سایت ، طراح وب رادیاتور قرنیزی